dijous, 3 de febrer de 2011

Experiments de ciència

FEIM EXPERIMENTS!
Raquel Miralles

A partir de les preguntes següents els alumnes han d'explicar el procediments, fent hipòtesi dels resultats. L'objectiu és parlar en català mentre fem ciències.



1. Què passa si aboques suc de cirera i de plàtan en un got?

2. Què passa si submergeixes en l’aigua una taronja pelada i una taronja sense pelar (amb pell)?

3. Què passa després de col·locar durant algunes hores una flor blanca en tinta blava?

4. Com canvien els teus ulls si mires cap a la llum?

5. Què passa si et pentines amb una pinta de plàstic i després col·loques la pinta a prop d’un raig prim d’aigua?

6. Què passa si col·loques l’extrem superior d’una pastanaga sobre un drap humit un parell de dies?

7. Què et crida l’atenció si mires el teu reflex en una cullera?

8. Què passa si bufes sobre un bòtil darrere del qual hi ha una espelma encesa? S’apagaria l’espelma?

9. Coneixes els colors de l’arc de sant Martí?

10. Com es veu una palleta si la col·loques en un got ple d’aigua i oli?

11. Com canvia la fulla d’una planta verda si la cobreixes durant un dia amb cartró negre?

12. Què passa si poses un got boca avall sobre una espelma encesa?

13. Quina forma adopten les partícules de ferro si poses un imant a prop?

14. Per què un imant pot atreure un objecte (clip,moneda) i a partir d’aquest objecte se n’atreuen d’altres?

15. Què passa si poses un assecador en marxa i una pilota de ping-pong al damunt? Per què ocorre això?

16. Què arriba primer a terra (tirats des de la mateixa distància) i del mateix tamany: un bòtil d’aigua ple o un bòtil d’aigua buit? Per què?

17. Per què canvia el color d’una dissolució?

18. Què arriba primer a terra (tirats des de la mateixa distància): un sol full de diari o tot un diari?

19. Què passa si submergeixes en l’aigua un ou bullit o un ou sense bollir?
20. Quin ou rodaria més ràpid: un ou bullit o un ou sense bollir?
SOLUCIONS:
1. EL SUC DE CIRERA I PLÀTAN:
La polpa de cirera conté molta més aigua que la polpa de plàtan. Per això el suc de plàtan és molt més pesat que el de cirera i es diposita en la part de baix del got.

2. TARONGES EN AIGUA:
La taronja amb pell flota perquè la pell conté aire, transportant la taronja com un flotador. Sense la pell, la taronja no pot flotar i s’enfonsa.

3. LA FLOR ENTINTADA:
Les plantes beuen amb les arrels. Com una palleta, puja l’aigua pel tall per a què també les fulles puguin beure. Fins i tot, quan ja no estan les arrels, el tall xucla l’aigua i el líquid blau es fa visible en els pètals blancs.

4. MIRANT LA LLUM:
Si mires directament cap a la llum, les teves pupil·les es tornen molt petites per a què únicament pugui entrar en els teus ulls la llum necessària. Perquè si no, et cremaries els ulls!

5. LA PINTA MÀGICA:
El raig prim d’aigua es mou en direcció a la pinta. Aquí hi ha electricitat en joc. En pentinar-se els cabells, la pinta es carrega i així té la capacitat d’atreure d’altres coses que estan carregades elèctricament.

6. L’EXTREM DE LA PASTANAGA:
En realitat, la pastanaga és una arrel molt gruixuda. Si té suficient aigua emmagatzemada, poden sortir fulles noves del seu extrem. Si un la deixa encara més temps, fins i tot poden sortir nous filaments d’arrel.

7. LA IMATGE EN LA CULLERA:
Els raigs de llum són com a pilotes de ping-pong. Si cauen sobre una superfície corba, com una cullera, es desvien des de la punta cap avall i des de l’extrem inferior cap amunt. Aleshores es produeix una imatge que està cap per avall.

8. L’EXPERIMENT DEL BÒTIL:
El bòtil davant de l’espelma divideix el corrent d’aire, desviant-lo cap a l’esquerra i la dreta del bòtil. Darrere del bòtil tornen a unir-se ambdós corrents d’aires... i s’apaga l’espelma.

9. L’ARC DE SANT MARTÍ:
Es produeix un arc de sant Martí quan la llum blanca del Sol travessa les gotes de pluja, dividint-se en els colors de l’espectre de llum, sempre en el mateix ordre: violeta, blau, verd, groc, taronja i vermell.

10. LA PALLETA:
En el límit entre aigua i aire els rajos de llum es desvien de les molècules d’aigua, que estan unides de forma substancialment més compacta. Per això, sembla que la palleta estigués correguda en la part superior. Però, de totes formes, ¡pots beure!



11. LA FULLA TAPADA:
Sense la llum del Sol, no pot produir-se el pigment de les fulles verdes, la clorofil·la. La part tapada es torna més clara. Si un cobreix la fulla encara més temps, apareix la coloració de la tardor, que la clorofil·la ja no pot tornar a reverdir.

12. L’ESPELMA SOTA EL GOT
La flama necessita oxigen per a encendre’s igual que nosaltres els humans també necessitem oxigen per a viure. Si es consumeix tot l’oxigen que hi ha dins del got, i no n’entra més, la flama s’apaga.

13. PARTÍCULES DE FERRO
El camp magnètic de l’imant atreu les partícules de ferro i adopten la forma de corba perquè és així el camp magnètic de l’imant.

14. CLIPS ENGANXATS
El camp magnètic es transmet d’un clip a un altre.

15. L’ASSECADOR I LA PILOTA DE PING-PONG:
És l’efecte Venturi: l’aire fa girar la pilota i compensa el pes de la pilota. Per això no cau.

16. BÒTIL D’AIGUA PLE I BUIT:
Arriben a la vegada perquè en el moviment, només influeix l’acceleració de la gravetat que és igual per a tots els objectes (9’8 m/s2)

17. LA COL DE BRUSSEL·LES BOLLIDA :
El líquid de la col de Brussel·les és un indicador de ph i si tu li afegeixes un àcid (llimona o vinagre), o un bàsic (lleixiu) canviarà cap a un color o cap a un altre perquè el líquid de la col és un indicador i la dissolució es torna més àcida o més bàsica segons amb què mesclem el líquid de la col.

Cap comentari:

Publica un comentari