Daniel Cassany, Marta Luna, Glòria Sanz. Ensenyar llengua. Ed. Graó núm. 106
Pàgines 151-176
Resum molt resumit
24 Exercicis d’expressió oral
- Petits drames
Oficina d’objectes perduts: Tots els alumnes deixen els seus mòbils ( o qualsevol altre objecte, però ha de ser el mateix objecte per a tots els alumnes) a la professora i per recobrar-lo l’ha de descriure.
Persuasió: Per parelles cada alumne rep una paraula en un paper que l’altre no sap, i en un joc de preguntes i respostes cada alumne ha d’aconseguir que l’altre digui la paraula desconeguda del paper.
- Escenificacions
Representació en escena d’un text prèviament après: adaptació de contes o rondalles. També es pot fer una lectura expressiva d’un text teatral. O recitar poemes.
- Jocs de rol
Cada alumne interpreta un paper assignat: un venedor i un comprador, l’àngel i el dimoni, Mourinho i Guardiola, lladre i policia, cantant i fan, etc.
- Simulacions
Davant un problema o una situació, se simulen els diversos papers dels personatges: en una nit de tempesta arribes a un hotel de mala mort i no queda cap habitació disponible...
L’ajuntament ha decidit construir un zoo a la ciutat, els ecologistes s’hi oposen, els hotelers ho recolzen...
- Diàlegs dirigits
A demana l’opinió a B, B la dóna, A demana arguments a favor, B dóna arguments, A rebat amb altres arguments en contra, B els rebat, A demana proves i exemples, B en posa... A mira de compartir un argument de B, B fa el mateix...
- Jocs lingüístics
N’hi ha molts: endevinalles, embarbussaments, encavalcar rimes, derivarf paraules d’una arrel lèxica, el pictionary, el bocamoll, el trivial, els jocs de cartes, etc.
Cada alumnes ha d’explicar una història amb les paraules cadira, platja, carter.
- treball d’equip
Els treballs en grup són força adients per a l’expressió oral: posada en comú, resum de conclusions, etc. Exemple Trencaclosques: cada alumnes té un fragment d’un text, que sense ensenyar-lo ni llegir-lo, l’ha d’explicar als altres i recomprondre l’ordre del text complet.
- Tècniques humanistes
La classe com a lloc de relació personal emotiva: expressió dels sentiments personals. El Mirall: reproduir l’opinió d’un altre fins que aquest el doni per bo.
- Repeticions
Es tracta de la “còpia oral” per practicar alguna estructura sintàctica a aprendre.
- Buits d’informació
Per parelles, cada alumne té una informació diferent de l’altre, que han de comunicar.
- Donar instruccions
Els alumnes han de donar les instruccions per: jugar a un joc, funcionar una màquina, instruccions d’ús d’un aparell, per dibuixar un animal o una figura geomètrica...
- Solució de problemes
Es planteja un problema surrealista i s’ha de parlar sobre com solucionar-lo. O bé inventar-se una professió per a un problema determinat, decidir qui s’ha de salvar d’una situació límit, aparellar dos objectes, o persones o ciutats...
- Pluja d’idees
Activitat mlt oberta per fer parlar: interpretar un quadre, comentar un poema, com seria el món si... com millorar un cotxe... com us agradaria que fos l’aula...
- Històries
Canviar una història coneguda; modificar un final; inventar-se un personatge nou; històries personals: quina és la vegada que t’has empipat més?
- Sons
Cançons per cantar, canviar, inventar-se’n; renous per descriure’ls, fer-ne una història.; música per comentar-ne la sensacions, posar-hi paraules, escenificar-la.
- Imatges
Com els sons. Explicitar una fotografia, una pintura, una escultura. Resumir una seqüència de video o de pel·lícula, llevar el so d’un videoclip per omplir-lo d’una nou argument... buidar els globus d’un còmic, explicar un còmic als altres, etc. fer preguntes sobre un dibuix o una imatge.
- Qüestionaris
Tests, enquestes, entrevistes, qüestionaris. Dos alumnes s’entrevisten sobre un tema acordat.
- Objectes
19. Exposició
Davant un micròfon o davant una càmera: en una assemblea, en un treball de curs, en una reunió, per als propis alumnes o per al professor,
- Improvisació
Parlar informalment de qualsevol tema que sorgeixi a classe. Plantejar un tema inesperat i demanar-ne l’opinió. Donar una paraula i improvisar sobre el seu sentit, les connotacions, les experiències que evoca, etc.
- Parlar per telèfon o fer un Skype
- lectura en veu alta
Dramatitzada o escenificada, recitació, etc.
- Video i postcasts
- Debats i discusions
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada