dimecres, 23 de febrer de 2011

24 exercicis d'expressió oral


Daniel Cassany, Marta Luna, Glòria Sanz. Ensenyar llengua. Ed. Graó núm. 106

Pàgines 151-176

Resum molt resumit

24 Exercicis d’expressió oral

  1. Petits drames

Oficina d’objectes perduts: Tots els alumnes deixen els seus mòbils ( o qualsevol altre objecte, però ha de ser el mateix objecte per a tots els alumnes) a la professora i per recobrar-lo l’ha de descriure.

Persuasió: Per parelles cada alumne rep una paraula en un paper que l’altre no sap, i en un joc de preguntes i respostes cada alumne ha d’aconseguir que l’altre digui la paraula desconeguda del paper.

  1. Escenificacions

Representació en escena d’un text prèviament après: adaptació de contes o rondalles. També es pot fer una lectura expressiva d’un text teatral. O recitar poemes.

  1. Jocs de rol

Cada alumne interpreta un paper assignat: un venedor i un comprador, l’àngel i el dimoni, Mourinho i Guardiola, lladre i policia, cantant i fan, etc.

  1. Simulacions

Davant un problema o una situació, se simulen els diversos papers dels personatges: en una nit de tempesta arribes a un hotel de mala mort i no queda cap habitació disponible...

L’ajuntament ha decidit construir un zoo a la ciutat, els ecologistes s’hi oposen, els hotelers ho recolzen...

  1. Diàlegs dirigits

A demana l’opinió a B, B la dóna, A demana arguments a favor, B dóna arguments, A rebat amb altres arguments en contra, B els rebat, A demana proves i exemples, B en posa... A mira de compartir un argument de B, B fa el mateix...

  1. Jocs lingüístics

N’hi ha molts: endevinalles, embarbussaments, encavalcar rimes, derivarf paraules d’una arrel lèxica, el pictionary, el bocamoll, el trivial, els jocs de cartes, etc.

Cada alumnes ha d’explicar una història amb les paraules cadira, platja, carter.

  1. treball d’equip

Els treballs en grup són força adients per a l’expressió oral: posada en comú, resum de conclusions, etc. Exemple Trencaclosques: cada alumnes té un fragment d’un text, que sense ensenyar-lo ni llegir-lo, l’ha d’explicar als altres i recomprondre l’ordre del text complet.

  1. Tècniques humanistes

La classe com a lloc de relació personal emotiva: expressió dels sentiments personals. El Mirall: reproduir l’opinió d’un altre fins que aquest el doni per bo.

  1. Repeticions

Es tracta de la “còpia oral” per practicar alguna estructura sintàctica a aprendre.

  1. Buits d’informació

Per parelles, cada alumne té una informació diferent de l’altre, que han de comunicar.

  1. Donar instruccions

Els alumnes han de donar les instruccions per: jugar a un joc, funcionar una màquina, instruccions d’ús d’un aparell, per dibuixar un animal o una figura geomètrica...

  1. Solució de problemes

Es planteja un problema surrealista i s’ha de parlar sobre com solucionar-lo. O bé inventar-se una professió per a un problema determinat, decidir qui s’ha de salvar d’una situació límit, aparellar dos objectes, o persones o ciutats...

  1. Pluja d’idees

Activitat mlt oberta per fer parlar: interpretar un quadre, comentar un poema, com seria el món si... com millorar un cotxe... com us agradaria que fos l’aula...

  1. Històries

Canviar una història coneguda; modificar un final; inventar-se un personatge nou; històries personals: quina és la vegada que t’has empipat més?

  1. Sons

Cançons per cantar, canviar, inventar-se’n; renous per descriure’ls, fer-ne una història.; música per comentar-ne la sensacions, posar-hi paraules, escenificar-la.

  1. Imatges

Com els sons. Explicitar una fotografia, una pintura, una escultura. Resumir una seqüència de video o de pel·lícula, llevar el so d’un videoclip per omplir-lo d’una nou argument... buidar els globus d’un còmic, explicar un còmic als altres, etc. fer preguntes sobre un dibuix o una imatge.

  1. Qüestionaris

Tests, enquestes, entrevistes, qüestionaris. Dos alumnes s’entrevisten sobre un tema acordat.

  1. Objectes

19. Exposició

Davant un micròfon o davant una càmera: en una assemblea, en un treball de curs, en una reunió, per als propis alumnes o per al professor,

  1. Improvisació

Parlar informalment de qualsevol tema que sorgeixi a classe. Plantejar un tema inesperat i demanar-ne l’opinió. Donar una paraula i improvisar sobre el seu sentit, les connotacions, les experiències que evoca, etc.

  1. Parlar per telèfon o fer un Skype
  2. lectura en veu alta

Dramatitzada o escenificada, recitació, etc.

  1. Video i postcasts
  2. Debats i discusions

Cap comentari:

Publica un comentari